top of page

Boka, nevesta Jadrana

U Crnu Goru smo krenuli iznenada, moja supruga je u sredu 28.04 2021, predložila da odemo u Crnu Goru na more za uskršnje praznike i 1. maj. Pošto ja slušam suprugu, tako smo i učinili: na brzinu pakujem stvari neophodne za takav put: IC-705, antene za portabl rad, kablove, CW ručicu , baterije… U nadi da nisam ništa zaboravio krećemo sutradan ujutru put Crne Gore, gde stižemo u 3h posle ponoći, nakon 15h vožnje. Smeštamo se u Tivtu pored same marine Porto Montenegro.

Pošto smo na put krenuli neplanirano, kontaktiram drugare iz 4O klana, 4O4A Zimbu i 4O4T Ljuba i od njih dobijam sugestije šta bih relativno lako mogao da aktiviram od okolnih SOTA i FF referenci.

U subotu 1. maja sam aktivirao 4OFF-006 Tivatska Solila i 4OFF-0019 Veliki gradski park u Tivtu. Na Solilima sam radio sa nivoa mora, koristio sam IC-705 i trapovani dipol za 40 i 20m. Zbog nemogućnosti da postavim antenu na iole prihvatljivu visinu radio sam samo 20m CW, lokacija je bila neupotrebljiva za 40m. Uradio sam 60-ak veza za nekih sat vremena boravka na toj lokaciji. Opseg 20m je bio prepun signala jer je u toku bio CW kontest čiji učesnici nisu mnogo marili za SOTA aktivacije.

Popodne istog dana pokušavam da pronađem pogodno mesto za postavljanje antene u Velikom gradskom parku i rad sa ove lokacije. Nadmorska visina parka je 33m. Postavljam home made vertikalnu antenu za 20-30-40m u parku sa puno rastinja. Uradio sam 35 QSO-a na sva tri opsega. Pomalo sam deprimiran slabim rezultatima te dve aktivacije, ali i svestan činjenice da sa 5W snage i takvom mikrolokacijom i ne može mnogo bolje. Utisak su popravili znatiželjni prolaznici koji su se interesovali šta to ja radim. Posebno su interesantna bila dvojica mornaričkih oficira veze, koji su bili jako iznenađeni i oduševljeni činjenicom da još neko osim njih zna telegrafiju.

Pravi izazov sledi 2. maja: izlazak na SOTA vrh Sveti Ilija (4O/JC-063 visine 765mnv). Autom stižem dokle tucanik to dozvoljava, parkiram se i pešačim oko 800m po lepo uređenoj i obeleženoj stazi do platforme na kojoj je nekada bio lokalni repetitor koji je sa Lovćena prosleđivao TV signal u Kotor, Stoliv , Dobrotu, Perast…. Čak i tu ima radoznalih turista i turistkinja. Vreme se, čini mi se, pogoršava pa na brzinu postavljam antenu i pripremam opremu. Najpre radim na 20m i aktivacija se odvija kako valja. Nižu se dobro poznati dežurni lovci, ali ima i novih dx-ova. Potom radim na 30 i 40m i nakon nepunih sat vremena rada završavam, pakujem opremu i odlazim kako me na planini ne bi zadesilo nevreme. U povratku sam naravno probušio prednju desnu gumu...

Oduševljen i pun utisaka 3. maja odlazim na Velji vrh (4O/JC-065, 712mnv) u neposrednoj blizini Tivta. Ponovo autom odlazim ka lokaciji do koje vodi delom asfaltni a delom jako loš tucanik i kamen. Pronalazim malo proširenje gde parkiram kola i odatle pokušavam da pronađem prolaz kroz gusto rastinje ka vrhu koji je udaljen, čini se, oko 1000m. Vrlo brzo shvatam da sledi ozbiljan poduhvat jer ne postoji staza niti planinarske markacije, uspon je strm i naporan. Okruženje je mešavina zimzelenog i četinarskog rastinja, a tlo uglavnom kamen obraslog mahovinom sa gomilama suvog lišća. Penjem se i provlačim kroz suvo drveće polomljenih grana. Dok se penjem, povremeno prolazim pored pravog ambisa ali pogled je fascinantan. Bokokotorski zaliv izviruje kroz granje, vide se na momente Perast i Dobrota. Više puta sam dobijao nagon da odustanem jer se vrh ni posle jednosatnog pentranja ne nazire, iako Sota Finder kaže da je udaljen 300-400m. Pošto se ne krećem pravolinijski, to može da znači još dosta lutanja. Adrenalin me ipak drži pa nastavljam i posle 1.5h dolazim na vrh, mokar od znoja, gola voda, skoro bez daha. Odozgo, sa 712m iznad mora, pogled puca na sve strane. Na vrhu je proplanak sa finom travicom i kamenjem koje nudi odlično mesto za mini PPS gde sam ubrzo postavio opremu. Polako dolazim do daha, postavljam pomenutu vertikalku i povezujem IC-705. Prvo merenje pokazuje da je antena perfektno rezonantna na sva tri banda. Opet počinjem rad na 20m i rezultat je pileup koji jedva da uspevam da kontrolišem. Izgleda da je pomogla najava aktivacije koju je na Sotl.as reflektoru napravio moj klupski drugar Sloba YT2SS. U logu su se našli za mene novi dx-ovi: VE3EXY, KT5X , KD1CT, 4Z4DX … Imam i otežavajuću okolnost: delimično sam sposoban za rad, desna ruka mi je u gipsu nakon operacije, jer sam se povredio brusilicom pa jedva nekako kucam. To se odrazilo na brzinu CW rada i otežano popunjavanje loga, ali sam uspeo da se izborim sa teškoćama na sopstveno i zadovoljstvo svih lovaca. U toku boravka na 4O/JC-065 zadivila me netaknuta i nezagađena priroda i predivan pogled koji puca na sve strane. More je svuda okolo, a ja sam aktivirao do sada neaktiviranu referencu koja je svima pred nosom ali jako nepristupačna. S obzirom na okolnosti mislim da neće skoro biti novih aktivacija odatle. Uradio sam stotinak veza sa skromnom snagom, vise sam nego zadovoljan i pun utisaka. Ova aktivacija mi je veliki podstrek da istražim i druge vrhove kada prilike budu dozvoljavale, za šta kujem neke nove planove.